28 Ağustos 2009 Cuma

Sosyal Medya İletişim Yönetiminde Stratejik PR'ın Rolü

Sosyal medya çalışmaları markaların kurumsal ve pazarlama iletişimi programlarında daha fazla yer almaya başladıkça, konunun hangi departman, hangi fonksiyon, hangi üçüncü parti tarafından yönetilmesi gerektiği de tartışılmaya başlandı.
Bu konuda yazılan blogları, makaleleri tarayarak ve kendi gözlemlerimi de ekleyerek kapsamının online pazarlama kavramından ayrıştığı noktada bir stratejik iletişim/halkla ilişkiler fonksiyonu olduğunu söyleyebilirim.
Sosyal Medya: İletişimin gerçek anlamda hayat bulması
Sosyal medyanın temel dinamiğinin iki yönlü iletişim modelinden oluştuğunu baz alarak, kurumların ve markaların çeşitli taktik, araç ve yöntemlerle mesajlarını daha kolay ilettiği, geri bildirimlere daha kolay ulaştığı, eşik bekçisi olarak tabir edilen geleneksel medya kanallarına takılmadan geniş kitlelerle buluştuğu şeffaf bir ortamdan bahsediyoruz.
Halkla İlişkiler: Diğer fonksiyonlarla entegre bir iletişim planlaması
Halkla ilişkiler fonksiyonu altındaki birçok başlığın bu yeni iletişim ortamında teknolojinin de nimetlerini kullanarak hedef kitlelerini amaçlanan algı etrafında buluşturması uzun ve stratejik planlama gerektiren bir süreç...Ayrıca doğası gereği teknoloji barındırdığı ve pazarlama aktiviteleri mesajlarının bazılarına konu oluşturduğu için birtakım fonksiyonlarla işbirliği içinde hareket etmeli.
Sosyal medya katılımcıları...
Sosyal medya katılımcısı dediğimizde, sadece belli bir markanın halihazırdaki elçileri, tüketicileri, ya da potansiyel kullanıcılarından bahsetmiyoruz. Sosyal medya ortamı, bireyin değişik rolleriyle iletişim kurduğu, algıladığı ve diğer değişik rollerle etkileşime girdiği bir ortam. Bu da halkla ilişkilerin, STK'lardan tüketicilere, yatırımcılardan çalışanlara, hatta ve hatta geleneksel medyada görev alan basın mensuplarına kadar birçok direk ya da dolaylı hedef kitle ile bu yeni dinamikleri olan ortamda iletişim programlarını gözden geçirmesi ve yeniden tasarlaması demek.
Sosyal medyanın kör noktalarını PR dolduruyor...
Sosyal medya çalışmalarında etkin içerik oluşturma, yani hedef kitlenin ilgisini çekecek, ikna edici, etkileşim yaratıcı içerik tasarlama, PR'ın medya ilişkilerinden miras kalan ana konusu... İletişim kanallarının değişmesi ya da gelişmesi, hedef kitle için anlam ifade eden bilginin niteliğini değiştirmiyor, buna ulaşmasını kolaylaştırıyor. Burada sosyal medya katılımcılarına medya mensubu gibi davranmaktan ziyade neyin haber değeri taşıdığı kurgusundan yola çıkılıyor.
Katılımı Körükleme... Pazarlamanın kampanyaları kurguladığı ve yaratıcılıkla sunduğu noktada PR devreye girerek reklam dilinden uzak ve sosyal medyanın ihtiyacı olan samimi şekilde 5N 1K sorularına cevap veriyor...
Gerçek zamanlı iletişim, PR'ın DNA'larında var...Gündemin ve kriz konularının yakından takibi, PR'ın gerçek zamanlı izleme ve aksiyon alınması konusunda hassasiyetlerini kuvvetlendirmiş bir şekilde, sosyal medyanın dinamiğine uyum sağlıyor.
Tam kapsamlı bir sosyal medya varlığı göstermek isteyen markalar PR'a güveniyor. Çünkü PR, hedef kitleyi tüketici çerçevesinden çıkarıp daha geniş bir boyutta ele alarak değerlendiriyor, mesajları buna göre şekillendiriyor.
Halkla ilişkilerin geleneksel başlıkları ve direk/dolaylı hedef kitlesi ile sosyal medyanın ne şekilde entegre olduğu hakkında burada zaman zaman okuduğunuz yazılar var:
Tüm bu dinamikler göz önüne alındığında, gün itibariyle sosyal medya iletişim yönetimine en yakın duran fonksiyon, stratejik halkla ilişkiler...Bu çalışmaların başarıyla sonuçlanması ise gelip insiyatifi akılcı bir şekilde ele alan PR ajanslarına dayanıyor:
  • Sosyal medya kanallarından ziyade hedef kitle ve hedefleri net belirleyen- Hadi bir Facebook account açalım değil, neden açalım, kim için açalım?
  • Varlık odaklı değil sonuç odaklı yaklaşma- Facebook'ta olmalıyız değil, Facebook'ta olmak bize bunu getirir/şunu götürür....
  • İcraat sahiplerinin sosyal medyada kendi varlığı...- Dijital konkur zamanı bir arkadaşın ajanslara dediği gibi: Şimdi mi aklınıza geldi sosyal medyada varlık göstermek?
  • Şirketi ve beyin gücünü sosyal medya hakkında geliştiren- Sadece ücretli eğitimler şart değil, okuyan, araştıran, öğrenen kurum,
  • Diğer disiplinlerle işbirliği- SEO, kreatif, dijital pazarlama vesaire...
  • Nicelik değil nitelikten yola çıkan- 100 bloggera basın bülteni göndermek yerine kendisini ve blog içeriğini analiz edebildiğin, kendi mesajınla ilişkilendirebildiğin 10 blog yazarı ile diyalog kurma,
  • Tıklanmak güzel ama asıl anlam yaratan içeriğin kendisi- Hedef kitle için anlamlı içerik yaratma*
*Council of PR Firms- Best Practices

Hiç yorum yok: